VeLeWe kan beroep doen op de expertise van leden van BPS (academici, industrïen...) om lezingen en/of workshops te geven.
Leden van VeLeWe, die lid zijn geworden van BPS, kunnen gratis de symposia van BPS bijwonen en kunnen interessante informatie vinden op de website van BPS.
Leden van VeLeWe, die lid zijn geworden van BPS, kunnen gratis deelnemen aan de General Scientific Meeting, die dit jaar plaatsvindt op woensdag 22/05 op de campus van de ULB. Gedetailleerde informatie zal tegen eind januari beschikbaar zijn op onzde website. In de namiddag houden we steeds een sessie ‚"Physics and Education" (duur :2 -3 uur) met de bedoeling aan leraars fysica informatie te bezorgen over moderne topics in de fysica, experimenten voor de klas, leermethoden, enz. De General Scientific Meeting is met opzet op een woensdag gepland om zoveel mogelijk geïnteresseerde leraars in staat te stellen deel te nemen aan deze namiddagsessie.
In zoverre mogelijk worden de leraars ook sterk aangemoedigd deel te nemen aan de Plenaire Sessie in de morgen, met dit jaar weerom twee internationaal gerenommeerde sprekers: Prof Amit Abderraim SCK-CEN, Mol over het belangrijke MYRRHA project (verwerking van langlevend nucleair afval door een kolossale reductie in de halfwaardetijd) en Prof. Vladimir Tikhonchuk (Extreme Light Infrastructure, Praag en Laser Megajoule, Bordeaux) over de fysica van materie bij extreem hoge dichtheden en toepassingen op dit gebied met extreem hoogvermogen lasers.
Beide voordrachten zouden moeten illustreren dat er voor de jonge studenten op dit moment zeer veel interessante projecten op stapel staan, belangrijk voor de toekomst, en waar zij zouden kunnen deel van uitmaken. De leraars zijn ideaal geplaatst om met de opgedane info hun leerlingen hiervoor warm te maken. Daarnaast zijn er nog 3 kortere voordrachten (elk 20 min) door de drie beste kandidaten (op voorhand geselecteerd uit 15-20 deelnemers), die elk in een korte en didactische manier hun doctoraatswerk voorstellen. Ook dit levert interessante informatie voor de leraars, die weerom aan de leerlingen in de klas, op een passend moment, kan meegedeeld worden, en dus opnieuw voor aankomende studenten een motivatie kan zijn om later fysica (of meer algemeen, wetenschappen) te gaan studeren. Het is elk jaar opnieuw een zeer aangename verrassing om te zien welk baanbrekend onderzoek door de jonge fysici wordt verricht.